Boeing, NASA ile Sürdürülebilir Uçuş Test Aracı Sözleşmesi İmzaladı
- NASA, Boeing ve ortakları, tek koridorlu uçaklarda yakıt kullanımını ve emisyonları yüzde 30’a kadar azaltmayı hedefliyor.
- Sürdürülebilir teknolojilerdeki gelişmeler, sivil havacılığın 2050 yılına kadar net sıfır karbon emisyonu hedefine ulaşması için hayati önem taşıyor.
NASA, Beam Sustained Transonic Wing (TTBW) tasarımının tam ölçekli test uçağını geliştirmek ve uçuş testi yapmak için Boeing’i seçti.
Sürdürülebilir Uçuş Test Aracı (SFD) programının bir modülü olarak tanıtılan ve test edilen teknolojiler, geleceğin tasarımlarını şekillendirmenin yanı sıra aerodinamik ve yakıt verimliliğinde değerli ilerlemeler sağlayacaktır.
Tahrik, ekipman ve sistem mimarisindeki beklenen ilerlemelerle birleştiğinde, TTBW konfigürasyonundaki tek koridorlu uçak, günümüzün en verimli tek koridorlu hava aracına kıyasla ve görevine bağlı olarak yakıt tüketimini ve emisyonları yüzde 30’a kadar azaltabilir. SFD programı, sivil havacılık bölümünün 2050 yılına kadar net sıfır karbon emisyonu taahhüdüne ve Beyaz Saray tarafından ABD Havacılık İklimi Eylem Planında belirlenen hedeflere katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.
Boeing Baş Mühendisi ve Mühendislik, Test ve Teknolojiden Sorumlu Başkan Yardımcısı Greg Hyslop, “SFP programı, sürdürülebilir bir geleceğe büyük katkı sağlama potansiyeline sahip. Bu program hem tam ölçekli bir deneysel hava aracı tasarlamaya, üretmeye ve uçurmaya hem de ortaya çıkan teknik sorunları çözmeye izin veriyor.” açıklama yaptı.
Daha geniş bir kanat açıklığına ve daha yüksek en boy oranına sahip olan, kirişlerle desteklenen ultra ince kanatlar, günümüzün alçak kanatlı uçak konfigürasyonlarında bulunmayan alt kanat boşluğuna sahip gelişmiş tahrik sistemlerine izin verir. Boeing, bu test aracını geliştirmek için önceki araçların öğelerini kullanacak ve bunları tüm yeni bileşenlere entegre edecek.
NASA’nın SFD Uzay Hukuku Anlaşması üzerinden oluşturduğu fonun büyüklüğü 425 milyon doları buluyor. SDF programı, test uçağı programını şekillendirmek ve gerekli kaynak gereksinimlerini sağlamak için Boeing ve endüstri ortaklarından sağlanan 725 milyon dolarlık fondan da yararlanacak. Ek olarak, Boeing’in sürdürülebilir havacılık araştırmalarının son aşamalarındaki dahili yatırımları toplam 110 milyon doları buldu.
TTBW gövde konsepti, NASA, Boeing ve endüstri ortakları tarafından on yılı aşkın süredir desteklenen geliştirmenin sonucudur. Boeing, TTBW tasarımını iyileştirmek için Ses Altı Ultra Yeşil Uçak Araştırma programı da dahil olmak üzere önceki NASA programlarında kapsamlı rüzgar tüneli testleri ve dijital modelleme gerçekleştirdi. İlk kavramsal çalışmalar, NASA’nın Çevreye Duyarlı Havacılık programı kapsamında başladı.
Kaynak: (BYZHA) – Beyaz Haber Ajansı